It is our pleasure to invite Gymnasium students
(aged 17 to 19 approximately, both female and male) from all parts
of Switzerland to participate in the
6. Studienwoche Mathematik
which is organized jointly by Schweizer Jugend
forscht (SJf) and the ETH and supported by the Société
Suisse de Mathématique and by the Deutschschweizerische Mathematikkommission
des Vereins Schweizerischer Mathematik- und Physiklehrer/-innen.
The Studienwoche will take place from
Monday, October 14 Saturday, October 19,
2002
at
Bergschulheim Casoja in CH-7077 Valbella/Lenzerheide
The Bergschulheim is a very lovely old Bündner
Haus, marvelously situated close to one of the tiny lakes at Lenzerheide.
The goal of the Studienwoche is to provide the
opportunity to work in small groups on mathematical subjects not
usually covered by the Gymnasium mathematics curriculum for about
20 particularly interested gymnasium students. In the course of
the week each group will be asked to offer an oral presentation
and moreover the groups are expected to prepare short written reports
on their work which will eventually be made available to all participants.
We plan to have 5 working groups.
- Graph theory is both an eminent mathematical subject and of
enormous practical use in a wide variety of applications. The
group of Moritz Adelmeyer will engage in this topic.
- You are certainly familiar with polyhedrons like the cube, the
tetrahedron etc. Have you ever thought of such creatures in four
dimensions? Eva-Maria Feichtner welcomes you in Dimension 4!
- We are said to live in a technology driven age. Correct. But
the truth is that not only chips are involved but a lot of mathematics
as well. Mathematics is everywhere! Urs Kirchgrabers group
will explore this claim.
- Does nature follow some big general principles? Using a very
powerful tool - the so-called calculus of variation - the group
of Marcel Leupp will tackle some seemingly unrelated topics from
the theory of light and will see that they can be deduced from
one single principle.
- Are you a shareholder? Would you like to learn something about
the mathematics of finance? Elke Warmuth is your guide!
These are just a few hints on the topics, we intend
to discuss. More comprehensive summaries can be found below. No
preliminary preparation is needed for any of these topics. The Seminar
languages will be English, German (and French if you are patient
with the chairs).
In addition to the scientific program you will
enjoy meeting fellow students from other parts of Switzerland and
be quite likely to make new friends.
For any questions concerning the scientific
program please contact:
Urs Kirchgraber
Departement Mathematik ETH Zürich
CH-8092 Zürich
Phone: 01 632 34 54 (office), 01 481
99 38 (home)
Fax: 01 632 15 23 (office), 01 482 01 71 (home)
Email: kirchgraber@math.ethz.ch
For organizational details, please contact
the office of:
Stiftung "Schweizer Jugend forscht"
Claramattweg 8, Postfach
CH-4005 Basel, Switzerland
Phone: 061 690 92 20
Fax: 061 690 92 01
Email: info@sjf.ch
Webpage: www.sjf.ch
Please hand in your application as soon
as possible, but not later than
June 30, 2002
We hope meeting you in Valbella on Monday October
14, 2002!
Moritz Adelmeyer
Eva-Maria Feichtner
Urs Kirchgraber
Marcel Leupp
Elke Warmuth
Scientific Program: 6. Studienwoche Mathematik
2002
Working Group 1: Graphentheorie
Leitung: Moritz Adelmeyer, KS Baden und KME Zürich
Email: adelmey@dial.eunet.ch
Eine typische Problemstellung sieht etwa folgendermassen
aus: In der Ebene ist eine Anzahl Punkte gegeben, z.B. 10, 20 oder
100. Zwischen einigen Punkten besteht eine Verbindung zwischen anderen
nicht. Die Längen der Verbindungen sind bekannt. Ein Punkt
A wird als Startpunkt festgelegt, ein anderer Punkt B als Zielpunkt.
Gibt es eine Verbindung zwischen A und B? Wenn, ja wie viele Verbindungen
gibt es und welche Verbindung ist die kürzeste? Gibt es vom
Startpunkt A aus eine Rundreise durch alle anderen Punkte? Wenn
ja, welches ist die kürzeste?
Im Rahmen der Graphentheorie werden die Punkte
als Knoten bezeichnet und die Verbindungen als Kanten. Knoten und
Kanten bilden zusammen den Graphen. Es gibt viele praktische Anwendungen,
die auf graphentheoretische Probleme führen, so zum Beispiel
die Planung von Verkehrsrouten, der Versand von E-Mails durchs Internet,
die Positionierung
von Feuerwehrdepots in einer Grossstadt oder der
Entwurf von Mikrochips.
Die Graphentheorie hat eine kombinatorische und
eine algorithmische Seite. Einerseits geht es darum, alle Möglichkeiten
zu erfassen und abzuzählen, andererseits soll eine in einem
bestimmten Sinne optimale Möglichkeit mit wenig oder zumindest
vertretbarem Aufwand ermittelt werden. In aller Regel ist letzteres
schwierig, wenn nicht sogar unmöglich!
Eine unterhaltsame Einführung in die Graphentheorie
liefert das Buch "Das Geheimnis des kürzesten Weges - Ein mathematisches
Abenteuer" von Peter Gritzmann und René Brandenberg (Springer-Verlag,
2001, ISBN 3-540-42028-2). In der Studienwoche nehmen wir dieses
Buch als Ausgangspunkt, um Probleme und Methoden der Graphentheorie
kennenzulernen und vertieft zu studieren. Besondere mathematische
Vorkenntnisse sind nicht nötig, von Vorteil sind etwas Programmierkenntnisse.
English Abstract: Suppose that in the plane a number
of points are given. Between some of them there are connections
of known lengths. Fix a starting point A and a final point B. Is
there a connection between A and B? If so, what is the total number
of possible connections, and which one is shortest? Such and similar
problems together with various applications will be discussed in
the course of the Studienwoche.
Moritz Adelmeyer hat an der ETH Zürich
Mathematik studiert. Er ist als Mathematiklehrer an der Kantonsschule
Baden und an der Kantonalen Maturitätsschule für Erwachsene
in Zürich tätig. Zudem arbeitet er in der Aus- und Weiterbildung
von Mathematiklehrkräften und bei der Entwicklung von Unterrichtsmaterialen
mit.
Working Group 2: Polytope eine Entdeckungsreise
in dritter und vierter Dimension
Leitung: Eva-Maria Feichtner, ETH Zürich
Email: eva-maria.feichtner@math.ethz.ch
Polytope im 3-dimensionalen Raum kennen Sie aus
mancherlei Abbildungen: reguläre, wie den Würfel, das
Tetraeder, das Oktaeder, aber auch viel weniger symmetrische, wie
Pyramiden oder Prismen. Wollen wir unsere Vorstellung von diesen
Objekten präzisieren, so ergibt sich schnell, dass die Welt
der Polytope keineswegs auf das Dreidimensionale beschränkt
ist: in allen Dimensionen lassen sich solche konvexen, gleichzeitig
aber "kantigen" Objekte definieren. Wir wollen uns auf
3- und 4-dimensionale Polytope beschränken -- diese uns noch
einigermassen vertrauten(?!) Dimensionen halten schon genug Überraschungen
bereit!
Will man Geometrie betreiben, so sollte man trotz
aller mathematischer Abstraktion stets die "richtigen"
Bilder im Sinn haben. Abbildungen 3-dimensionaler Polytope sind
eine Selbstverständlichkeit - aber wie zeichnet man ein 4-dimensionales
Polytop? Wir werden uns Methoden hierfür erarbeiten, und uns
bei den vertrauten wie den ungewohnten Bildern durch aktuelle Visualisierungssoftware
unterstützen lassen.
Mit diesem Rüstzeug ausgestattet begeben wir
uns dann auf Entdeckungsreise und lassen uns ein auf den Sprung
zwischen der 3. und der 4. Dimension: Phänomene, die in Dimension
3 noch leicht verständlich, ja gar selbstverständlich
sind, können im Vierdimensionalen bereits fraglich sein oder
sogar auf ungelöste Probleme führen. Hier ein Vorgeschmack
in aller Kürze: das Tetraeder ist ein 3-dimensionales Polytop,
bei dem je zwei Ecken durch eine Kante verbunden sind. Man überzeugt
sich recht leicht, dass 3-dimensionale Polytope mit mehr als 4 Ecken
kein solch "dichtes" Ecken-Kanten-Gerüst haben können.
Im Vierdimensionalen finden wir ganz andere Verhältnisse vor:
für jede gegebene Anzahl von Ecken können wir ein Polytop
konstruieren, so dass je zwei Ecken durch eine Kante verbunden sind!
Willkommen in der 4. Dimension!
English Translation: Polytopes traveling
between dimension 3 and 4
You have seen polytopes in 3-dimensional space
on many occasions: regular polytopes, such as the cube, the tetrahedron,
the octahedron, and polytopes with a less symmetric shape, such
as pyramids or prisms. Trying to formalize the description of these
objects, we see that the world of polytopes is not at all bound
to dimension 3: we can define such convex objects with vertices
and edges in any dimension. However, we will concentrate on dimensions
3 and 4 -- there is a wealth of surprises waiting in our hometown
(?!) dimensions!
Doing geometry one should always keep the "right"
pictures in mind. Drawing a 3-dimensional polytope is everyday business,
but how does one depict a polytope in dimension 4? We will get a
hand on this problem and, both for the familiar and the unfamiliar
pictures, we will benefit from up-to-date visualization software.
Equipped with these tools we take the step and
travel between dimensions 3 and 4: phenomena that are easy to understand
in dimension 3 turn out to raise difficult questions in dimension
4, and can even lead to unsolved problems in polytope theory! Here
is a first example: in a tetrahedron, any two vertices are connected
by an edge. No other polytope in dimension 3 has this property,
i.e., the skeleta of vertices and edges are never as dense as in
the tetrahedron. In dimension 4, however, we can start with any
number of vertices and construct a polytope where any two vertices
share an edge! Welcome to the 4th dimension!
Eva-Maria Feichtner is professor of Mathematics
at ETH Zürich.
20th Century Applications of Mathematics
Chair: Urs Kichgraber, ETH Zürich
Email: kirchgraber@math.ethz.ch
Mathematics shapes our life to an ever-increasing
extent. Most of the mathematics involved is not visible but deeply
hidden in all kinds of electronic devices for instance. In many
cases the underlying mathematics is, at least partly, elementary
in the sense that it is accessible to Gymnasium students.
Computertomography, invented in the seventies,
is by now one of the most important diagnostic tools in medicine.
From the mathematical point of view it is an example of a so-called
ill-posed inverse problem. In many cases such problems boil
down to (big) systems of linear equation. The key is, that the right-hand
side of such a system is determined from measurements and therefore
subject to inevitable errors, and the coefficients of the systems
have the unfortunate property that the solution of the system varies
enormously if the right-hand side is changed even very mildly. Interestingly
there are methods to solve such problems reasonably.
Transmission of data is a problem of increasing
importance. If you are working with the World Wide Web you know
that the exchange of images is relatively slow. This is due to the
fact that the digital representation of images produces an enormous
amount of data. There are several ways to speed up the transmission
of data. One is technological: To invent nets, which permit higher
transmission rates. Another is Data Compressing. Here the
starting point is the observation that real images have certain
structures. A good deal of a photograph may consist of a plain blue
sky. It shouldnt be necessary to resolve this whole area in
tiny bits and to transmit thousands of times the identical code
for this blue value. Such techniques have been developed. They are
mathematical in nature. One of them is called data compressing
with wavelets.
In an age in which the transmission of data is
so important safety is an outstanding issue. One aspect is
to be able to transmit information secretly, i.e. in such
a way that it is not accessible to anybody else but the intended
receiver. This is an old problem. Already in ancient times such
tools were invented. Yet they were fairly easy to break and only
recently really safe systems have been designed. The most popular
one is based on an extension, due to Leonhard Euler (1707-1783),
of a fine result of Pierre de Fermat (1601-1665) on the divisibility
properties of certain whole numbers. Its application to cryptography
was invented in 1977 by R. Rivest, A. Shamir and L. Adleman and
is known as RSA-method.
Depending on the interests of the members in this
group and on time available we will deal with one or more of these
topics during the Studienwoche.
Urs Kirchgraber is professor of Mathematics
and Mathematics Education at ETH Zürich.
Fermats Principle of Least Time
Chair: M. Leupp, Kantonsschule Burggraben, St. Gallen
Email: marcel.leupp@ksbg.ch
Which path, between two given points, is taken
by a ray of light?
The following laws from optics are well known:
- In uniform media light travels in straight lines.
- Light reflects from a mirror like a billiard ball bouncing from
a pool table bumper (law of reflection).
- The law of refraction (Snells Law).
- The lens formula.
Yet all these different phenomena from optics are
a consequence of one single principle. A so-called variational
principle, the Principle of Least Time: The path taken by a
light ray is the quickest possible, i.e. light rays minimize travel
time. Thus Fermats Principle of Least Time unifies different
phenomena and in a sense deepens their understanding.
As a matter of fact many physical principles can
be expressed as a statement requiring some important physical quantity
to be a maximum, a minimum, or a stationary value. A further example
is the Principle of Least Potential Energy.
Variational principles are useful, because they
are easy to state, because they have a wide range of applications,
and because they are helpful in solving problems. But in addition
their form can serve as a template, out of which new laws - such
as those governing the Theory of General Relativity - can be generated.
In the Studienwoche we will derive the above laws
of ray optics from Fermats Principle of Least Time, which
properly speaking should be called the Principle of Stationary Time.
We will develop the appropriate mathematical language (the so-called
calculus of variations) and apply Fermats Principle to a planar
atmosphere, which leads to curved light rays and further fascinating
problems. Depending on interests and on time available other variational
principles may be studied in addition or certain experiments from
ray optics could be carried out.
Marcel Leupp hat an der ETH Zürich in Mathematischer
Physik promoviert. Seit 1996 unterrichtet er an der Kantonsschule
am Burggraben in St. Gallen Mathematik und Physik.
Aktienkurse von der statistischen Analyse zu einem mathematischen
Modell
Leitung: Elke Warmuth, Humboldt Universität Berlin
Email: warmuth@mathematik.hu-berlin.de
Schauen Sie auf den Kursverlauf einer beliebigen
Aktie und Sie werden der Behauptung zustimmen: Aktienkurse sind
nicht sicher prognostizierbar!
Die Ökonomen sagen: Aktienkurse vollführen
eine zufällige Irrfahrt. Das ist vergleichbar der Bewegung
eines sogenannten "Brownschen" Teilchens, das in einer
Flüssigkeit ständig mit den sich bewegenden Molekülen
zusammen stösst und scheinbar regellose Zickzackbewegungen
ausführt.
Wir beginnen unsere Arbeit mit der Analyse von
verschiedenen Aktienkursdaten. Dabei wenden wir Methoden der beschreibenden
Statistik an und nutzen das Programm Excel, um die Arbeit zu rationalisieren
und vor allem, um die aufbereiteten Daten zu veranschaulichen. Die
statistische Analyse wird uns nämlich zeigen, dass in diesem
zufälligen Geschehen dennoch gewisse Gesetzmässigkeiten
herrschen.
Diesen Gesetzmässigkeiten wollen wir auf die
Spur kommen und ein grundlegendes mathematisches Modell für
den zufälligen Preisprozess einer Aktie kennen lernen. Es handelt
sich um das Black-Scholes-Modell, das der berühmten Black-Scholes-Formel
zugrunde liegt. Ihre Entdecker wurden 1997 mit einem Nobelpreis
"beinahe" für Mathematik geehrt.
Mit Hilfe dieses Modells und eines Computers werden
wir selbst Aktienkurse simulieren und so ein besseres Gefühl
für die wesentlichen Eigenschaften des Modells und für
das Wirken des Zufalls in diesem Geschehen erwerben.
Die Modellierungsschritte werden uns zugleich deutlich
vor Augen führen, dass das Black-Scholes-Modell eine sehr starke
Idealisierung der Wirklichkeit darstellt und dass vor den Finanzmathematiker/-innen
ein grosses Forschungsfeld liegt, um dieses Modell zu verbessern.
English Translation: Share prices from statistical analysis
to a mathematical model
Consider the price behaviour of any share and you
will agree on the statement: share prices can not reliably be predicted!
Economists claim: Share price behaviour resembles
random walks. Such behaviour is reminiscent of the so-called "Brownian"
motion, where a particle permanently collides with moving molecules
in a liquid and apparently carries out haphazard zigzag motions.
We will start our work by analyzing share price
data. To this end we use methods from descriptive statistics and
take advantage of the computer package Excel to perform the computations
and above all to visualize the data. Our analysis will reveal that
in spite of the presence of randomness some hidden laws may nevertheless
be detected.
The goal then is to introduce a fundamental mathematical
model, which describes the stochastic price process of a share.
This model is at the heart of the famous Black-Scholes-formula.
Its discoverers were honored with a Nobel price in 1997.
With the help of the model and a computer we will
simulate share prices. This way we will develop an understanding
of the key characteristics of the model and the way chance intervenes.
The analysis of the model will reveal that the Black-Scholes-model
is but a fairly crude approximation to reality. It is therefore
a great challenge to mathematicians working in the realm of mathematics
of finance to develop more realistic models. Maybe, this is an option
for you?
Dr. Elke Warmuth lehrt und forscht an der Humboldt-Universität
in Berlin.
|